Reglerna för lajvet baserar sig på Elorias allmänna lajvregler, men har skrivits om för att passa Korpkvädet. Vissa regler (såsom de för pervasive-lajv) har utelämnats. De viktigaste förändringarna som gjorts inför Korpkvädet är:
- Fotopolicyn har preciserats (§9)
- Tältfrid och nattfrid har specifiserats (§18)
Grundläggande regler
1§ Spelledning
Spelledningen har högsta ansvar och bestämmanderätt kring allt som har med lajvet att göra. Begränsad bestämmanderätt kan ges åt assisterande spelledare.
2§ Regelbrott
Vid regelbrott ska spelledningen i första hand tydligt uppmana regelbrytaren att rätta sig efter reglerna. Om hen fortsätter bryta mot reglerna har spelledningen rätt avvisa spelaren från lajvet med omedelbar verkan. En förvisad spelare återfår inte sin deltagaravgift. Om en spelare har gjort sig skyldig till väsentligt brott mot finsk lag är spelledningen skyldig att göra en polisanmälan. Det samma gäller för spelare som medvetet bryter mot lajvets värdegrund.
3§ Offentlighetsprinciper
Föreningens lajv är privata tillställningar öppna endast för spelare, arrangörer, funktionärer och andra inbjudna. Om en utomstående anländer till platsen ska en spelare gå fram till den utomstående, förklara vad som är på gång, och be personen avlägsna sig. Om personen inte avlägsnar sig ska en spelledare tillkallas.
4§ Lajvområde & off-utrymme
Lajvandet sker på lajvområdet. Allt utanför lajvområdet är off-område och där sker inget lajvande. Detta lajv har dessutom ett off-utrymme som består av tält och en liten stuga. Off-utrymmet kan användas som förvaringsutrymme för off-saker och säkerhetsutrustning, diskussionsplats för off-diskussioner eller pausutrymme för spelare som är i behov av avskildhet. Off-området och off-utrymmet gås igenom under regelgenomgången. På Off-området finns också en spelledarcentral (SLC), som är bemannad 24/7 under lajvets gång. Spelledarcentralen är tydligt utmärkt.
5§ Off-tecken
Om du av någon anledning måste gå ur roll, göra någonting som inte hör till lajvet eller diskutera något med spelledningen eller andra spelare, signalerar du detta genom att hålla din knutna näve ovanför ditt huvud. Detta innebär att du är off-lajv och ska totalt ignoreras av andra spelare. Off-tecknets funktion är förhindra missförstånd in-lajv, som: “Varför talar
ärkefienderna med varandra bakom husknuten?!”, “Varför går jarlen ensam ut i skogen och ställer sig bakom en buske?!” eller “Varför går Sigurd genom tingsplatsen?! Dog hen inte för en halvtimme sedan?!”
Detta tecken får inte missbrukas för att fly från en in-lajvsituation eller dylikt. Kom dessutom ihåg att allt “offande” (det vill säga användandet av off-tecknet) kan vara störande för andra spelare. Användandet av off-tecknet ska därför hållas till ett minimum och ske diskret! Alla off-diskussioner bör ske utom syn- och hörhåll för andra spelare. Off-tecknet är inte det samma som tecknet för osynlighet, se 26§.
Exempel 1: Alvar Alv (spelare A) är fängslad av trollen i en bur men är i behov av att kissa. Alvar Alv skulle naturligtvis vara tvungen att kissa i buren, men det vill inte spelare A göra. Spelare A sätter då sin knutna näve ovanför sitt huvud och kliver ur buren, går och uträttar sina behov, och kommer sedan tillbaka. De som spelar troll och som ser detta förstår att karaktären Alvar Alv fortfarande är kvar i buren, trots att spelare A smyger iväg tillfälligt.
Exempel 2: Den romantiska relationen mellan Kejsarinnan Kajsa och Bondpojken Bo fördjupas, och spelare B vill gärna diskutera relationen med spelare K för att kolla var bekvämlighetsgränserna går. Bondpojken Bo går fram till Kejsarinnan Kajsa, höjer sin knutna näve diskret och säger: “Kan vi gå off och prata lite?”, varefter båda spelarna med knutna nävar går iväg utom syn- och hörhåll från andra spelare, och diskuterar sin relation.
Exempel 3: Olivia Ond har dött och blivit begravd i utkanten av lajvområdet. Spelare O måste nu ta sig till off-stugan för att få en ny roll. Hon höjer sin knutna näve och smyger iväg till off-stugan. De spelare som eventuellt ser henne förstår att ignorera henne.
6§ Off-runan
Off-runan är en symbol som används för att markera att något är off-lajv. Off-runan ser ut som bokstaven V inuti en cirkel.
Personliga ägodelar som inte kan lämnas hemma, i bilen, eller i off-utrymmet ska förvaras i en påse eller behållare märkt med off-runan. Glasögon eller andra hjälpmedel får alltid användas av spelare som behöver dem för att kunna delta.
Off-runan kan även användas för att förmedla information åt spelarna, genom att off-runan förekommer i samband med text, till exempel skrivet på en lapp. Spelare ska alltid stanna upp och läsa vad som står på ett papper märkt med off-runa, och reagera och agera utgående från vad som står där.
Exempel 1: ”Väggarna i tältet är fläckade med blod och du känner en doft av brinnande gräs.”
Exempel 2: ”När du läst detta: Ta bort lappen och kontakta omedelbart spelledningen för mera information!”
7§ Mobiltelefoner
Mobiltelefoner får inte störa lajvandet och ska således vara avstängda eller i ljudlöst läge (vibrationer av). Mobiltelefoner kan med fördel förvaras i off-utrymmet.
8§ Elorias bomärke
Varje föremål försett med föreningens bomärke tillhör föreningen. Märkets funktion är främst att underlätta städningen av lajvplatsen efter lajvet, så att alla vet vad som är föreningens egendom.
9§ Fotopolicy
Vi har en dedikerad fotograf som sköter om all fotografering under lajvet. Lajvet och annan verksamhet i anknytning till det, så som workshopar, kommer att dokumenteras genom bild och film för en dokumentär som publiceras i slutet av år 2023. De officiella lajvbilderna publiceras på föreningens hemsida. Den som inte önskar synas på de officiella bilderna eller i dokumentären kan meddela detta i samband med anmälan till lajvet.
Andra som tänker fotografera eller filma under lajvet ska ha spelledningens samtycke. Man ska också informera alla deltagare om att man kommer fotografera eller filma. Om någon inte vill vara med på bild ska detta respekteras.
Innan en bild publiceras offentligt, exempelvis på sociala medier, är det god kutym att fråga personer som kan kännas igen på bilden om tillstånd. Om en person som kan kännas igen på bilden är under 15 år behövs både barnets och vårdnadshavarens tillåtelse för publicering. Var noga med att informera ifall bilden kommer att vara offentlig eller endast synas för en begränsad skara. Om någon inte ger sitt tillstånd att en viss bild publiceras ska detta respekteras. Personers riktiga namn ska heller inte skrivas ut, såvida de inte ger sitt uttryckliga tillstånd. Utöver detta ska alla bilder som publiceras hålla god smak och inte vara stötande.
Säkerhet och trygghet
Spelarnas fysiska och psykiska säkerhet kommer alltid i första hand. Dessa regler är till för att stödja detta, men ska paras ihop med sunt förnuft, försiktighet, lyhördhet och respekt.
10§ Första hjälpen
På lajvet finns några första hjälpen-väskor, och det är spelledningens skyldighet att under regelgenomgången informera om var de finns. Det rekommenderas även att deltagare som är tränade i första hjälp, krishantering eller psykologisk första hjälp presenteras under regelgenomgången.
11§ Eld & farliga föremål
Eld får endast göras upp på platser som på förhand är utsedda av spelledningen, och i närheten av eldstaden ska det alltid finnas en brandfilt och en hink med vatten. I närheten av eldstad får ingen strid förekomma, och spelare ska alltid vara försiktiga i eldens närhet. Det samma gäller köksmiljön och andra farliga platser, som ofta kan innehålla vassa knivar och andra verktyg.
Det är absolut förbjudet att använda farliga föremål, till exempel en riktig kniv, för att hota eller verka hotfull, även om man inte ämnar använda dem.
12§ Nödsituation & säkerhetsordet “HOLD”
Om en verklig nödsituation uppstår, någon skadar sig, eldsvåda utbryter eller liknande, ska spelarna ropa ”HOLD” och visa höjd knuten näve (off-tecken, se 5§). Då ska alla genast sluta lajva och upprepa ropet tills det nått alla på lajvområdet. Därefter utreds situationen och hjälp ges åt de som behöver. Situationen ”HOLD” gäller tills spelledningen meddelar att situationen är förbi och lajvet kan återupptas.
13§ Person ligger på marken
Om du ser en person som ligger på marken så får du aldrig ignorera hen, eftersom det kan vara fråga om en riktig nödsituation. För det första måste du försäkra dig om att spelaren är vid medvetande. Den första personen som kommer fram till den som ligger på marken böjer sig ner, visar off-tecknet och viskar: “Är du skadad på riktigt?”. Om personen inte svarar (och alltså är medvetslös på riktigt) eller svarar “ja”, gör man förstås allt man kan för att hjälpa personen – i allvarliga fall ropa “HOLD”. Personen på marken svarar ändå förhoppningsvis “nej”, varpå man in-lajv kan ta reda på vad som har hänt genom att fråga eller undersöka.
Om karaktären är vid medvetande ska karaktären berätta vad som har hänt (se 20§ Beskriv vad som sker), och om karaktären är medvetslös ska spelaren förklara situationen, till exempel genom att säga: “Veritas: Jag är medvetslös och har inga synliga skador” (se §27 för förklaring på “Veritas”) eller “Veritas: Jag är död och har ett stort sår på magen”. Då kan medspelaren reagera på detta.
14§ Trygghet, säkerhetsordet “ELORIA” & eskaleringsord
Vissa situationer i ett lajv kan vara spännande, obehagliga eller riktigt skrämmande, och ibland är detta även eftersträvansvärt, men varje spelare ska ändå i grunden kunna känna sig trygg.
Rollspelande bygger på ömsesidigt förtroende, och det är varje spelares skyldighet att tydligt signalera sina egna gränser och vara lyhörda för andras.
Spelarna ska ha respekt och ansvar för varandra även om deras rollkaraktärer inte alltid har det, och spelarna ska anpassa sitt rollspelande enligt vad de tror att medspelarna klarar av. Om du under lajvet finner dig själv i en situation som du på riktigt upplever skrämmande, obehaglig eller allt för intensiv, ska du använda säkerhetsordet ”ELORIA”. Detta signalerar åt medspelarna att tona ner på spelets intensitet, kanske backa några steg och låta den som uttalat säkerhetsordet få andrum och några ögonblick för sig själv. I motsats till “HOLD” avbryts lajvet inte.
Du behöver aldrig delta i en scen eller situation om du inte vill, och kan välja att avlägsna dig. En spelare som känner sig illa till mods har rätt att när som helst avbryta sitt spel och avlägsna sig till off-utrymmet (se 4§) utan att behöva förklara varför.
Om du upplever att du gärna skulle eskalera en scen och ge mer i situationen kan du använda ett eskaleringsord. Det signalerar till medspelaren att spelet gärna får bli mera intensivt och dramatiskt. Man behöver inte eskalera om man inte själv vill. Eskaleringsordet är ”Vid Korpen”, vilket följs av det man önskar eskalera eller på vilket sätt man vill eskalera det.
15§ Rusmedel
Detta lajv är rusmedelsfritt. Det betyder att det är förbjudet att använda alkohol, tobak och droger under lajvet. Rökning (inklusive e-cigaretter) är inte tillåtet på lajvområdet, men kan ske på anvisad plats utanför lajvområdet. Spelledningen kan däremot välja att tillåta rökning med nikotinfria produkter för att simulera rökning, men endast om ingen deltagare lider av astma eller allergi.
16§ Skadegörelse
En spelare får aldrig med flit eller genom grov oförsiktighet förstöra någon annans egendom, vare sig det är fråga om natur, fasta byggnader eller lös egendom såsom tillhörigheter, kläder och personlig rekvisita. Spelaren blir personligen ersättningsskyldig för förstörd egendom.
17§ Stöld
Att karaktärer stjäl saker av varandra är ett bra sätt skapa dramatik. In-lajv värdesaker, vapen, smycken, religiösa klenoder och dylikt hör till saker som får stjälas in-lajv. Mat får aldrig stjälas.
Inga personliga saker märkta med off-runan (se 6§) får under några som helst omständigheter stjälas. Saker som kan minska en spelares möjligheter att fortsätta lajva, såsom kläder och sovsaker, får heller inte stjälas. Undantaget är om den som blir bestulen gett specifikt lov till detta, till exempel genom att innan lajvet säga: ”Jag har många filtar, så om någon fryser på natten får den röda med svarta ränder stjälas från mitt tält. Mina filtar ligger längst till vänster i tältet.”
Den som har stulit någonting av en annan har ansvar för det som stulits. Alla stulna föremål ska lämnas tillbaka genast efter lajvet. Om det stulna föremålet försvunnit eller gått sönder ska den som stulit föremålet ersätta ägaren.
18§ Tältfrid och nattfrid
Det råder ingen tältfrid under lajvet, vilket betyder att det är tillåtet att när som helst gå in i tält, kojor och andra sovplatser för att lajva, till exempel för att rota igenom saker eller för att stjäla (med undantag av personliga saker märkta med off-runan, se §6 och §17).
Däremot råder det nattfrid, vilket betyder att nattetid ska man ha rätt att sova och inget lajvande ska ske precis intill tälten. Det är viktigt att få tillräckligt med sömn så att man orkar lajva.
19§ Stridsutrustning
Lajvet kan innehålla stridselement som inbegriper olika sorters vapen och annan eventuell stridsutrustning. Inga verkliga, fungerande vapen får användas på lajvet! Lajvvapen ska inte kunna förorsaka skada, så länge de används regelenligt. Alla vapen som finns med på lajvet måste visas upp åt och godkännas av spelledningen före lajvets början. Oskadade vapen och utrustning köpt från etablerade leverantörer godkänns i allmänhet, medan hemmagjord
utrustning löper större risk för diskvalificering. Utöver säkra vapen krävs att spelaren kan hantera alla vapen och redskap kontrollerat och säkert. Se 21§ för hur strid simuleras.
Närstridsvapen
För beväpnad närstrid används latexvapen, och enbart dessa. Ett latexvapen är i regel uppbyggt av en stomme av glasfiber, vaddering av skumgummi och ett yttre lager av latex. Tumregeln är att man ska kunna slå ganska hårt med vapnet utan att det gör särskilt ont. Man får aldrig sticka någon med ett latexvapen som har stomme, om inte spetsen är en speciell stickspets på minst 10 cm av ett mycket mjukt material (t.ex. på ett spjut).
Projektilvapen
Projektilvapen som kan användas under lajv är för syftet avsedda eller anpassade pilbågar och kastknivar. Inga pilar får avfyras från vapnen. Istället simuleras skottet med kodordet “PIL”. Kastknivar får inte heller kastas på riktigt. Kom ihåg att en spänd pilbåge utan projektil fortfarande kan vara farlig om den hanteras fel.
Sköldar
Sköldar får aldrig användas som vapen. En sköld som används i lajvstrid ska ha en tjock vadderad kant. Dessutom ska hela sköldytan vara vadderad med ett mjukt material. Vadderingen ska vara överdragen med latex eller fastlimmat tyg som inte skadar latexvapen.
Rustning
Rustningar kan se imponerande ut oavsett om de är gjorda av tyg, konstläder, läder eller metall. Den enda restriktionen för rustningar är att den inte får vara gjord så att den kan skada latexvapen som träffar den. Därför bör rustningsdelar av metall med vassa kanter undvikas i lajv där strid kan förekomma.
Simuleringsregler
Vissa aktiviteter är fysiskt, psykiskt eller socialt skadliga – eller i strid mot fysikens lagar – och ska därför simuleras. Detta avsnitt beskriver hur dessa aktiviteter simuleras.
20§ Beskriv vad som sker
Det kan omöjligen finnas regler för allt som bör simuleras, och därför bör alla spelare följa den allmänna riktlinjen att beskriva vad man gör och vad man ser. Detta kan ibland kännas konstigt, men det förenklar och förbättrar allas spelupplevelse. Det är bättre att beskriva för mycket än för lite. Här följer ett exempel:
Exempel 1: Karaktär Z kommer instapplande till helarens tält. Karaktären säger: “Jag har blivit huggen i magen! Det är ett stort sår, det bara rinner blod!” På så vis vet den helaren, och eventuella andra karaktärer på plats, hur de ska reagera. Om nya spelare anländer till platsen måste någon givetvis upprepa vad som redan sagts: “Det är så hemskt, Z har blivit huggen i magen och håller på att förblöda!”
Exempel 2: Helaren börjar sy igen skadorna på karaktär Z, som fortfarande är vid medvetande. Helaren beskriver högt och tydligt vad hen gör: “Jag måste först rengöra såret genom att hälla sprit i det. Det kommer att göra förbannat ont, men försök hålla ut!” På så vis vet patienten att det kommer att göra förbannat ont, och kan rollspela därefter. Helaren fortsätter sedan med att beskriva varje steg i processen: “Jag börjar nu sy igen såret … första stygnet … andra stygnet … Sådär, nu var det klart. Nu sveper jag in såret med lindor. Och här ska du få lite örtextrakt som gör smärtan lite mera uthärdlig …”. På så sätt vet spelaren hela tiden hur hen ska reagera på situationen.
21§ Strid & skador
I en situation med närstrid gäller det först och främst att vara uppmärksam på säkerheten, så att inga olyckor sker. Dessutom ska spelarna vara uppmärksamma på varandra och kunna strida renhårigt. Kom ihåg att strid under lajv fortfarande är rollspel och samspel, och poängen med en strid oftast är att göra den så dramatisk som möjligt. Vem som vinner striden är egentligen en bisak. Rollerna tar kanske striden på allvar, men spelarna får aldrig glömma att vara försiktiga och inte bli aggressiva. Först och främst gäller det att inte ge sig på någon utan att personen är beredd på det. Ingen spelare behöver strida om hen inte vill. Strid får heller inte förekomma i närheten av eld eller andra farliga ställen, som till exempel köket.
Slagsmål och brottning
I stället för slagsmål rekommenderas brottning, eftersom den ofta sker långsammare och mer kontrollerat. I brottning tävlar karaktärerna om att hålla ner den andra på marken. Regelrätt slagsmål ska undvikas och får endast ske i slow motion, eller om de stridande spelarna är kunniga i så kallad “stage fighting”. Inga verkliga slag, sparkar, knäande eller dylikt får förekomma. Man kan med fördel komma överens om striden på förhand.
Beväpnad strid
I beväpnad strid får man träffa, men spelarna ska komma ihåg att slå med lugna, kontrollerade slag. Latexvapen är designade för att inte göra skada, men för hårda slag kan göra ont och ge blåmärken. Inget onödigt vapenviftande får förekomma. Spela på vapnets vikt som om det vore verkligt. Du får endast slå på armar och ben. Det är absolut förbjudet att slå mot huvud, bröst och kön. Det är strängt förbjudet att använda någon rekvisita som tillhygge i strid, såsom stolar, böcker eller brödkavlar, förutsatt att dessa inte är mjuka latexföremål tillverkade för just detta syfte.
Projektilvapen
När ett projektilvapen avfyras används kodordet “PIL”. Grundregeln är att man träffar den eller det som vapnet pekar mot, och den som skjuter ska även ha blicken riktad mot sitt avsedda mål. Om en karaktär skjuter mot en annan karaktär, som står vänd med ryggen mot skytten, ska skytten efter kodordet “PIL” ropa den beskjutna karaktärens (eller spelarens) namn, så att den beskjutna spelaren vet vad som händer. Ifall många måltavlor finns, träffas den karaktär som står närmast. Det är upp till den beskjutna spelaren att avgöra var skottet träffar. Projektilvapen får aldrig användas som tillhygge i närstrid.
Kastknivar håller man i sin ena hand medan man med den andra handen tydligt markerar sitt kast och pekar på målet. Även här används kodordet “PIL”.
Stridsduglighet och skador
En karaktärs stridsduglighet beror på hurdan erfarenhet hen har av strid. En karaktär som varit på viking har troligen större stridsduglighet än en vanlig bonde.
På det här lajvet används inget HP-system. I stället ska skador alltid rollspelas efter bästa förmåga. Blir du huggen av ett latexsvärd blöder din karaktär förstås och du måste låtsas så väl du kan utan att vara indränkt i teaterblod. Använd sunt förnuft gällande hur mycket stryk din karaktär tål – spela alltid på att vapnen skulle vara verkliga och orsaka skada därefter. Läkekunniga personer kan förbinda sår om de har med sig utrustning, och en vanlig person kan försöka, men utan förband kan till och med ett smärre skärsår på lång sikt leda till att du förblöder.
22§ Nedslagning
För att slå ner en annan karaktär krävs ett föremål. Oftast används latexvapen, men också andra föremål kan användas. Det viktiga är att föremålet aldrig vidrör den andra spelaren, att det i verkligheten inte är tyngre än en brödkavel, och att det absolut inte är ett vasst föremål.
Nedslagningen sker genom att man ställer sig bakom den andra spelaren, håller föremålet i sin ena hand, och med andra handen lätt slår mellan skulderbladen på offret och tyst säger:
”Veritas: Du blir nedslagen”. Detta symboliserar ett mycket hårt slag mot huvudet. Om man blir nedslagen faller man medvetslös ner, och förblir så i cirka 10 minuter. När karaktären slutligen vaknar upp minns hen inte vad som hände just innan hen blev nedslagen. Karaktären lär också ha en rejäl bula i bakhuvudet och är eventuellt lite omtöcknad en stund.
Nedslagning ska alltid ske bakifrån. Du kan inte slå ner någon mitt i en strid, till exempel genom att snabbt hoppa bakom den andra så att du når skulderbladen. Det behövs ändå rätt mycket kraft för att slå någon medvetslös.
23§ Fångenskap
Att hålla en karaktär fången under ett lajv innebär att man har ansvar för spelarens trivsel och säkerhet. En spelare måste alltid ha möjlighet att fly om en verklig, farlig situation uppstår, vilket bland annat betyder att inga dörrar får låsas på riktigt och att all fastbindning är symbolisk. Karaktären är förstås bunden även om spelaren inte är det, och i regel är karaktären inte tillräckligt skicklig för att ta sig loss på egen hand. Fångvaktaren ska se till att fången får vara med och spela. Är fången instängd eller bunden får hen inte lämnas ensam annat än korta stunder. Vid transport av en bunden fånge ska händerna hållas på framsidan så att hen kan ta emot ifall hen råkar snubbla.
24§ Romantik, intimitet & sex
Vid romantiska och intima situationer gäller det att alla inblandade spelare är ytterst lyhörda och respektfulla, eftersom det är möjligt att verkliga känslor stiger till ytan. Fysisk beröring är en normal del av lajv, men alla har olika gränser när det kommer till att uttrycka och ta emot ömhet. Det rekommenderas att spelare, som vet att de ska spela en romantisk relation, före lajvet diskuterar var gränserna går, samt att de efter lajvet kollar med medspelarna att allt är okej. Alternativt kan spelare gå off under lajvet för att diskutera om de märker att det uppstår romantiska känslor mellan karaktärerna.
Sex
Verkligt sex får inte förekomma på lajvet. Eventuell sexuell aktivitet som rollerna företar sig simuleras istället genom massage av axlar och armar. Metoden ger bra möjlighet att spela på akten om man så vill, genom att variera massagens intensitet och därtill föra passande ljud, allt för att det ska låta som om det utövas älskog. Inga privata kroppsdelar får röras och spelarna ska vara lyhörda för varandras intimitetsgränser. Om en spelare tycker att någon är för närgången, ska spelaren använda säkerhetsordet ”ELORIA”. Det är tillåtet att avlägsna en del klädesplagg på sig själv, med alla andra inblandades samtycke, men underkläder ska alltid behållas på.
En spelare under 16 år ska inte ha in-lajvsex, även om det är simulerat och karaktären har
åldern inne.
Simulerat sexuellt våld och övergrepp får inte förekomma under lajvet.
25§ Brygder, substanser & alkohol
Brygder är ett samlingsnamn för gifter, droger, motgift och dylikt som kan förekomma under lajvet. Dessa representeras vanligtvis av vatten med karamellfärg eller av olika typer av kryddor, te eller liknande. Det är på spelledningens ansvar att kontrollera att inga ämnen som någon spelare angett sig vara allergisk mot används. En brygds effekt meddelas genom att använda “Veritas”. Den brygd som stjäls är därmed verkningslös ifall dess effekt inte är känd för tjuven.
Om du vill förgifta eller droga någon, ser du till att substansen du vill använda hamnar i offrets mat eller dryck. När du ser att offret fått i sig det mesta kan du antingen själv gå och berätta åt offret eller be en spelledare att göra det åt dig.
Exempel: Vidar har gått till gydjan för sina sömnproblem. Hon ger honom en påse örter att koka upp före läggdags och säger “Veritas: det här teet kommer att få dig att somna men ger samtidigt häftiga hallucinationer i ca 20 minuter.” Vidar tackar och går hem i tron att han nu ska få sova gott.
Alkohol
Alkoholhaltiga drycker antas ha samma effekter som i verkliga livet, det vill säga humörhöjande, avtrubbning av sinnen, avtrubbning av sociala spärrar, samt eventuella mer negativa effekter såsom melankoli, uppkastning, alkoholförgiftning och baksmälla. Spelaren rollspelar effekterna efter egen förmåga. Alkoholhaltiga drycker simuleras med till exempel mjöd (mjöd/öl), kotikalja (öl), röd saft (rödvin), äppelsaft (vitvin), ingefärsdricka (starksprit) eller liknande.
26§ Osynlighet
I detta lajv kan till synes övernaturliga element (såsom spöken, etc.) med osynlighetsförmåga förekomma. För att symbolisera detta sätter spelaren båda armarna ovanför huvudet liksom ett triangelformat tak. Detta signalerar åt andra att karaktären är osynlig. Observera att detta inte är detsamma som off-tecknet (se 5§).
27§ Magiska effekter & liknande
Ordet “VERITAS” (latin för ”sanning”) är ett kodord som används för att beskriva händelser i spelvärlden som inte kan simuleras på annat sätt, till exempel magiska effekter, hypnos, gifteffekter, eldsvådor och liknande. När en spelare säger “Veritas” betyder det att det som sägs efteråt är sant i spelvärlden, och att man ska reagera på och spela på det som sägs. Karaktären hör givetvis inte veritasbudskapet, endast spelaren. Du får använda veritas endast på det sätt som är utskrivet i din roll, eller om du har fått tillåtelse av spelledningen. Spelledningen kan använda veritas fritt efter behov.
Exempel 1: ”Veritas, du blir övertygad om att allt som thegnen säger är lögn.”
Exempel 2: “Veritas, tältet brinner och elden sprider sig långsamt emot er.”
28§ Karaktärsdöd
Det är möjligt att ens karaktär går bort, exempelvis genom förgiftning, död i strid, ålderdom eller sjukdom. En dödsscen kan vara fin och dramatisk om den sker vid rätt tidpunkt eller om den är utdragen. Få saker kan ändå förstöra en lajvupplevelse så mycket som när ens karaktär plötsligt eller genom ett stort antiklimax dör. Därför måste den spelare vars karaktär ska dö ge sitt samtycke till karaktärsdöden.
Exempel 1: Karaktär A vill mörda karaktär B med dödligt gift. Spelare A måste då först prata med spelare B och fråga om det är okej. Om spelare B säger nej måste spelare A respektera detta. Detta kan också spelas så att karaktär A försöker förgifta Karaktär B men att förgiftningen misslyckas.
Exempel 2: Karaktär A och B slåss med svärd och B ligger svårt skadad på marken. Spelare A kan då fråga off: “Vill du att din karaktär dör nu?” Om B säger “nej” så måste A respektera situationen, men om B svarar “ja” så kan karaktär A ge dödsstöten. Spelare B har då en underbar möjlighet att spela på sina skador, kanske ta farväl av sina nära och kära och avlida efter ett par timmar, eller varför inte bli ompysslad av en läkekunnig.
Exempel 3: Spelare B har bestämt att det bästa som kan hända just nu är att hens karaktär går bort. Spelare B pratar off med spelare A och de kommer överens om hur detta ska ske. Senare under lajvet kan de spela ut en episk scen som slutar i karaktär B:s död.
Ny karaktär
Om din karaktär dör har du rätt att få en ny av spelledningen, som har förberett ett antal extraroller. Det finns även lite ombyteskläder för nya roller att tillgå, men du kan som spelare ha med egna byteskläder.
En spelare som kommer in i lajvet som en ny roll kommer att bära en vit bindel runt armen. Bindeln kan tas av efter en timme eller två, då alla har uppmärksammats på att spelaren lajvar en ny karaktär.
KODORD & TECKEN
Detta är en kortfattad repetitionslista över alla kodord och handsignaler som förekommer i Elorias allmänna lajvregler.
“HOLD” – Ropas i en verklig nödsituation: en spelare är skadad, eldsvåda utbryter etc. Läs mera i 11§.
“ELORIA” – Yttras om du som spelare upplever att en situation är för intensiv eller obehaglig. Läs mera i 13§.
“VERITAS” – Kodord som yttras för att beskriva något som är sant i spelvärlden, såsom magiska effekter och liknande. Läs mera i 26§.
“PIL” – Yttras för att avfyra skott med skjut- eller projektilvapen. Läs mera 20§.
Knuten näve ovanför huvudet – Off-tecken. Används när en spelare måste förflytta sig utan att andra karaktärer reagerar på det. Läs mera 5§.
Händerna som ett tak ovanför huvudet – Används för att signalera att karaktären är osynlig. Läs mera 25§.
Off-runa:
Bomärke: