Rollistan består av drygt 50 roller, även om lajvets maximiantal är 70. Fler roller fylls på i ett senare skede när och om det finns behov för detta. Syftet med detta tillvägagångssätt är att arrangörerna på det här viset har bättre kontroll över balansen mellan de olika spelgrupperna och inte skriver för många roller, ifall det inte visar sig behövas.
Rollerna är indelade i fem grupperingar: de fyra ätterna samt gudahovet, som är de religiösa experter som befinner sig på Hravnavallen där lajvet äger rum. Läs mer om de fyra ätterna och Hravnavallen. Roller som kan komma som endagsroller är listade längst ner i rollistan. Alla roller är könsneutrala och ens rollval begränsas inte av spelarens könsidentitet.
Rollista
Tagna roller markeras i rött.
Gråa roller är inte längre valbara.
Rollerna som styrande ättemedlemmar förväntas föra sin ätts talan under lajvet. Andra ättemedlemamr får förstås också delta, men förväntas inte ha en drivande roll. Thegnrollerna förväntas hålla i trådarna för ting och rättskipande medan godar och gydjor kommer att leda blot.
Rollerna som trälar förväntas hjälpa till med disk och dylika sysslor under lajvet, men maten i sig kommer tillredas av specifika funktionärer. Övriga deltagare får dock gärna hjälpa till också med matlagning och disk ifall behovet finns.
Völsungaätten
En temperamentsfull ätt som aldrig skulle låta en oförrätt gå ostraffad. Hämd ska skipas och goda gärningar ska belönas.
Järnhanden
Den äldsta av de fyra styrande familjemedlemmarna och morbror/moster till det tidigare, nu avlidna, överhuvudet. Personen är äregirig och vill själv bli ny jarl. Har varit på viking.
Ödessökaren
En av de fyra styrande familjemedlemmarna, som har stark tro på det övernaturliga och söker järtecken i allt. Vidskeplig men viljestark och kyligt beräknande. Har varit på viking.
Felfinnaren
En av de fyra styrande familjemedlemmarna, med häftigt humör på grund av gamla minnen. Var trolovad med en ur Skallagrimnaätten, men efter dennas död är det oklart vem hens gemål kommer bli, men ett bröllop ska det bli. Har varit på viking.
Tjurskallen
En av de fyra styrande familjemedlemmarna. Är drabbad av ättens varulvsförbannelse och vill, med alla medel, bli av med förbannelsen. Har varit på viking.
Fumlaren
Ättens thegn som tyvärr är född med tummen mitt i handen. Hen är ändå respekterad för sin trofasthet mot ätten och för ställningen hen fått. Den av de fem thegnerna som har högst rang.
Kämpen
Känslomässig Völsung som lider av ättens varulvsförbannelse. Söker aktivt lösning på problemet. Har varit på viking.
Översittaren
Snickare, som är händig och kunnig i sitt hantverk men som är känd att vara stor på sig och skylla ifrån sig om något går snett.
Rättskiparen
Smed med stark känsla för heder och rättvisa som är bra på att hitta medelvägar.
Ordvävaren
Denna Völsung är munvig men är också en skicklig hantverkare. Vävkonsten är hens gåva, men hen har också drabbats av varulvsförbannelsen. Har varit på viking.
Äventyraren
Jägare, som nyligen fått visioner av okänd natur. Nu vill hen ta reda på vad de betyder.
Drömmaren
Familjeträl som förälskat sig olyckligt och drömmer om att bli en fri person. Men kan den drömmen bli sann?
Livsnjutaren
Denna person är förnöjd med tillvaron. Tron är viktig för hen. Familjeträl.
Skallagrimnaätten
En ätt som drivs av strävan efter makt och där ambitionerna är höga. Goda planer kräver tålamod och maktspel är vardagsmat för ättens medlemmar.
Kontrollanten
Överhuvud som vill ha fred och förbättra den egna ättens maktställning. Har ett starkt behov av kontroll som genomsyrar allt hen gör.
Strategen
Eftertänksam planskapare i ätten, men något vidskeplig och paranoid. Huvudsakligen planerat Överhuvudets väg till makten – men får aldrig något tack för det hen gör. En av dem i ätten som man har som alternativ till den nya brudparten. Har varit på viking.
Diplomaten
Ättens thegn. Intelligent och har lätt att samarbeta med andra, men är lite väl godtrogen.
Förhandlaren
En lösningsinriktad person som ser förhandlingar som ett spel, det vill säga något att vinna. Föränderlig och folk förstår sig inte alltid på hens planer.
Skalden
En skvallrande charmör som alltid är med där det händer. Tävlingsinriktad optimist som vid sidan av skaldekonsten förser sin intrigerande ätt med information utifrån. Har varit på viking.
Lögnaren
Det man alltid kan lita på gällande denna person är att hen är lojal till sin ätt och hen kommer att ljuga. Något kaotisk men med ett gott hjärta.
Optimisten
En priviligierad optimist som tror saker kommer lösa sig utan att inse hur mycket arbete som ligger bakom allt som hens familj gör.
Ryktesspridaren
En fantasifull och pratglad person som egentligen älskar rampljuset men sällan får möjlighet att stå där själv. En av dem i ätten som man har som alternativ till den nya brudparten.
Teckentydaren
En träl som förlorat sitt minne. Har goda kunskaper om det gudomliga. Intuitiv och kan peka ut järtecken, vilket gör hen värdefull för ätten.
Egoisten
En träl som är lojal, så länge som hen får ut något av det. Kan arbeta hårt när hen vill.
Vårdaren
Omsorgsfull träl som tar hand om alla och skulle förlåta andra vad än de gjort. Praktiskt lagd och jordnära.
Skjöldungaätten
En traditionsbunden ätt där kontakten till det gudomliga och ens öde har stor betydelse. Ättens många tvillingpar ses som ett tecken på att gudarna vidrört ätten.
Äldsten
Ättens överhuvud sedan en lång tid tillbaka. Den yngre av två tvillingar, men tvillingen dog för en tid sedan. Saknar sin tvilling och har börjat anamma en del av dennes karaktärsdrag. Har varit på viking.
Viskaren
Närmast förtrodd till överhuvudet, rådgivare. Liknas av många vid en sejdare som spinner vävar av lögn och trolldom. En av de drivande bakom landstvisten med Grettungaätten.
Traditionsbrytaren
Ättens thegn. Hen har hög rang på grund av sin position och kunskap, men har dragit på sig ättens ogillande eftersom hen vill ändra gamla traditioner i en väldigt traditionsbunden ätt.
Sköldbäraren
En tudelad person som å ena sidan är gladlynt och har äran att bära ättens heliga sköld. Å andra sidan är personen rädd för sitt eget öde som sägs vara förenat med ättens möjliga fall. Har varit på viking.
Storbonden
En person som fått allt i livet utan att behöva förtjäna det. Hen är arrogant och elak, men döljer det väl bakom en välpolerad och respekterad yta. Tricksterns tvilling.
Trickstern
Allting går emot denna person – eller ja, så känner personen själv. Trots alla motgångar är hen ambitiös och skyr inga medel för att nå sina mål. Tvilling med Storbonden.
Pragmatikern
En enkel jordbrukare som vill alla väl. Anser att livets små glädjeämnen är det som allt handlar om. Tvilling till Uppviglaren.
Uppviglaren
En passionerad och skrytsam person. En av de pådrivande till konflikten med Grettungaätten. Tvilling till Pragmatikern. Har varit på viking.
Girigbuken
En tålmodig handelsresande vars främsta mål i livet är att äga allt som kommer dennes väg. Hen är snabb att lovorda den egna ättens storhet och tar gärna själv åt sig av äran. Tvilling till Hjälparen. Har varit på viking.
Hjälparen
Omtänksam och generös, men kan ibland ge för mycket av sig själv i sin strävan att hjälpa andra. Har svårt att förstå sig på stridigheter och gästfriheten sträcker sig till alla oberoende ätt. Tvilling till Girigbuken.
Rebellen
Grettung som dömts till träldom. Stor i mun, kort stubin och gladlynt av sig. Blev träl samtidigt som Medlöparen för tre år sedan. Har varit på viking.
Medlöparen
Grettung som dömts till träldom. Konflikträdd och fogar sig för att hålla andra glada och nöjda. Blev träl samtidigt som Rebellen för tre år sedan. Har varit på viking.
Grettungaätten
En brokig ätt som kan upplevas som ovårdad och kaotisk, men där sammanhållningen är stark. Jargongen kan vara hård, men det sägs med glimten i ögat eller förlåtas snabbt.
Talföraren
Storbonde som starkast för fram ättens talan, och som vägrar släppa taget om Birkehed. Färgrik och pratsam person som varit på viking.
Hittebarnet
Hittades av Talföraren i skogen och har nu vuxit upp som äkta Grettung. Trivs i Grettungaätten, men hens rebelliska natur gör att hens dolda ursprung börjar komma ikapp.
Gamlingen
Ättens gamla thegn som redan förbereder sin hädangång. En munvig och skämtsam spjuver som respekteras för sin vishet. Har varit på viking.
Ynglingen
En rastlös och äventyrslysten yngling som nu tvingats ta större roll som thegn då den gamle börjar bli till åren. Kämpar för att vinna ättens respekt samtidigt som hen kämpar med sitt självförtroende.
Romantikern
Fantasifull, självsäker skald med rapp käft och drömmar om giftermål. Övertygad om att gudarna och rådarna talar till hen.
Knivdragaren
Älskad, hatad, men aldrig någonsin ignorerad. Hetlevrad Grettung som försöker hitta sin plats i livet. Personlighet av episka mått. Har varit på viking.
Silvertungan
En charmig och social Grettung som trivs i centrum. Personen drivs i hemlighet av ett brinnande hämndbegär – men till vilket pris?
Draugen
Traumatiserad krigare som varit på viking. Tror sig själv vara odöd och gör allt för att klamra sig fast vid livet.
Monsterjägaren
Kunnig jägare som sägs ha träffat och dräpt odöda och även andra väsen. Anlitas även av personer från andra ätter. Har varit på viking.
Familjeträlen
Hantverkare med stor betydelse för ätten. Född i träldom och drömmer om att bli fullvärdig Grettung.
Svarssökaren
Skjöldung som skuldsatt sig och därmed givit sig till träldom och vars träldomstid snart upphör. Känner sig splittrad och ifrågasätter nu sin ättelojalitet. Söker svar i det gudomliga.
Myglaren
Född Skallagrimna som dömts till träldom. Listig och ambitiös person som sitter på en stor hemlighet. Har varit på viking.
Gudahovet
De personer som kan seden och bor året runt på Hravnavallen.
Gode/gydja av den Högste
Den Högstes gode/gydja är en Skjöldung som med närmast fanatism tjänar Oden. Denna gode/gydja har varit längst vid gudahovet. Har varit på viking.
Helaren
Helaren är gode/gydja för Frej och Eir. En tidigare lågrankad medlem av Skallagrimnaätten som fann en förkärlek för allt vad örter kallas och som kallades av gudahovet för att tjäna inte bara gudar utan även människor.
Sejdaren
När framtiden behöver skådas är det Sejdaren man ofta vänder sig till. Hen sägs kunna motta meddelanden både från gudar och väsen. Andra rykten säger att detta bara är en Grettung som en gång fått i sig för mycket av någon svamp. Sejdaren ryktas även ha lärt sig magi direkt av Freja.
Själavårdaren
Denna Völsungafödda gode/gydja är en hängiven trotjänare vid gudahovet och en person som många vänder sig till när de söker svar på frågor om livet och gudarnas inverkan i det. En god lyssnare. En tidigare viking med stark tilltro till Tor.
Tjänaren
En person som tagit som träl under en vikingaräd och givits som gåva till gudahovet.
Endagsroller
Dessa är roller som kommer till Hravnavallen under den tredje dagen och som både kan tillhöra någon av de fyra ätterna eller komma utifrån.
Handelsresanden
Efter att ha rest i två år och besökt Miklagård (dvs. Konstantinopel) återvänder hen nu med varor från söder. Kan vara fler än en person som rest som grupp.
Max 3 spelare. 1/3 roller tagna
Soldaten
Har färdats med handelsresanden och dessutom tjänstgjort hos kejsaren i Miklagård en kort tid som livvakter. Kan vara fler än en person som rest som grupp. Max 3 spelare.
Blodssyskonet
Hade en blodsed om evigt syskonskap med Draugen och Kämpen, men försvann för tre år sedan under en vikingafärd. Hen föll överbord i de strida vågorna och kunde inte räddas. Man drack till och med gravöl till havs och vigde hen till Njords salar. Nu återvänder hen hem efter ett otroligt äventyr.
Örtkännaren
Hen har vistats vid Hravnavall i ett år för att lära sig om örter av Helaren. Har nu befunnit sig på en örtsamlingsfärd under två veckor.
Jägaren
Jakt är viktigt för överlevnaden i Runmark men en svår konst att behärska. Efter en lyckad jaktresa återvänder hen med bytet lagom till festen vid Hravnavall. Kan vara fler än en person som rest som grupp.
Max 2 spelare. 1/2 roller tagna.
Trollkonan
En mäktig sejdare som reser runt. Tilldrar sig både respekt, rädsla och spä. Det sägs att man till varje pris ska undvika att hamna på hens onda sida.