Efter en diskussion på Elorias discord i Korpkvädets tråd, började jag fundera på språk och könsnormer. Detta inlägg en del av den diskussionen och mina egna tankar om temat.

Som vi tidigare har skrivit på hemsidan har vi valt att i Korpkvädets värld frångå från traditionella könsnormer. Detta innebär till exempel att rollens kön inte påverkar sådant som rollens status, vilka yrken hen kan ha eller vem som får gifta sig med vem. Under lajvet kan man spela en karaktär med vilken könsidentitet som helst (kvinna, man, icke-binär, trans osv) och vi spelar på att alla dessa identiteter är vanliga.

I vår moderna värld har kön en stor betydelse och när vi ska tala om någon (speciellt om vi inte vet namnet på personen) är det lätt att säga “Gå och fråga kvinnan där borta”. Men hur hänvisar man då till en karaktär som inte är “kvinna” eller “man”? Hur talar vi om varandra under lajvet när Runmarksborna inte har den moderna terminologi kring t.ex. könsidentiteter och sexualiteter som vi har?

Lösningen är att i första hand inte hänvisa till kön i situationer där det inte har betydelse, från första början. Istället kan man säga “Gå och fråga Völsungen där borta”. Istället för att hitta på en vikingatida-aktig terminologi för moderna termer strävar vi istället efter att skifta fokus till sådant som är mer relevant för Runmarksborna.

Runmarksbornas språk är färgat av deras synsätt och normer. Eftersom Runmarken är så gott som könsneutral och ätten är viktig, är ätten ett lämpligare säskiljande drag att använda för att hänvisa till andra.

Under lajvet strävar vi att spela på att kön inte har någon betydelse och att olika sociala roller i samhället är könsneutrala. För att det ska fungera behöver folk bete sig som att kön inte är särskilt relevant utan det finns andra saker, t.ex. om någon är träl eller varit på viking eller inte, har mycket större betydelse.

Istället för att tilltala folk som “den där kvinnan/mannen etc”, vilket dels gör att kön betonas i icke-relevanta kontexter och kan leda till problem när man ska hänvisa till en roll som varken är kvinna eller man, tänker vi istället att folk i Runmarken hänvisar till personer i första hand utgående från dennes ättetillhörighet och om denne är träl eller ej och i andra hand med ord som indikerar rollens sociala ställning, såsom personens yrke och status, samt rollens släktskap med andra roller.

Speciellt den första punkten (trälskap och ättetillhörighet) är det till och med lämpligt att dra upp i kontexter där det inte ens är relevant, eftersom det är det som människor i första hand bedöms utgående från i Runmarken. När en modern människa kunde ha förutfattade meningar om andra från t.ex. kön, är det mer i linje med Runmarkens invånare att ha förutfattade meningar om andra utgående från ättetillhörighet.

Några exempel:
“Har du sett Skallagrimaren? Du vet hon som är Tyras kusin?”

“Vad skulle en ovårdad Grettung veta om affärer?”

“Den där högljudda Skjöldungen” istället för “den där högljudda karlen”.

”Han är ju träl!”

För att tänka som Runmarksbor (och hur språk används är ett sätt att gestalta detta) behöver vi alltså utgå från de karaktäristika som är det viktiga för de vikingatida människorna, snarare än kön och sexualitet och dylikt som kan vara en väldigt stor identitetsgrej i dagens samhälle.

Under Korpkvädet väljer vi istället att gestalta en värld där alla kön och alla sexualiteter ses som vanliga och de är inte en stor grej att vissa roller tillhör en köns- och/eller sexuell minoritet. En mångfald av individer existerar helt enkelt. Det som är viktigare för Runmarksborna är grupptillhörigheten och ens roll i samhället.

Även om kön inte är någon stor roll i Runmarken behöver vi förstås kunna använda pronomen (för så fungerar svenska). Var och en bestämmer själv vilket pronomen (tex. han/hon/hen) ens karaktär använder och som medspelare respekterar vi detta val och ser till att använda rätt pronomen om rollen.

Tanken är ju inte att vi ordnar ett könsneutralt lajv i betydelsen att kön inte finns. Tanken är att vi ordnar ett lajv där möjligheten att spela en större mångfald av könsuttryck är möjligt utan att det blir en stor grej. Klart att det kan förekomma könskodat språk fortfarande och det är inte stor grej ifall spelare hänvisar till folk med moderna ord ibland.

Syftet med detta inlägg är inte att skapa regler ristade i sten 😉 Jag ser det mer som en tankeställare och en uppmaning kring att det språk vi använder påverkas av samhällets normer och ett sätt att skapa en levande Runmark och ett givande Korpkväde är att modifiera vårt språk efter de normer som är en del av Runmarkens värld.

//Emma